четвртак, 05. март 2009.

Kako prodati rukotvorine?

Kako sam vec dve godine i nesto u ovome, volela bih da podelim sa svima, a naročito sa novim kreativcima, svoja iskustva. Već par meseci razmisljam kako bi ovakav tekst mogao da bude zanimljiv i da pomogne ljudima da ne lutaju kao što sam ja. Ali, kada sam počela, kreativna zajednica u Srbiji i na net-u, bila je daleko manja, sada se sve promenilo - ima dosta ljudi koji uspešno plasiraju svoj talenat i svoje rukotvorine. Ima govora o raznim tehnikama i lepo je što se o tome piše, ali mislim da je tema o prodaji istih jako bitna i potrebna.


1. Blog ili sajt?

Sajt:
-Sajt zahteva održavanje, osim ako niste kompjuteraš, morate da platite da to neko radi za vas.
-Sajt kosta minimum 200 eura, ako želite da to zaista liči na nešto.
-Sajt zahteva godisnji hosting, koji se kreće oko 40 eura.
-Sajt morate da reklamirate, niko ne prodaje preko sajta tako što ga nadju slučajno, ili bas proda nesto malo.

Blog:
-Ne zahteva finansijsko ulaganje. To znaci da ga pravite sami, održavate sami. Za blog je potrebno da ga lepo osmislite. To ide ovako:
*Slikajte vaše rukotvorine i postavite ih na neki od online beslatnih albuma, kao što su Flickr , Picasa ili Photobucket , zatim linkujte ka vašem blogu, tako da poseditoci bloga mogu da pregledaju radove.
*Napišite na blogu uvod, kontakt, jasno naglasite da prodajete vaše rukotvorine i bude srdačni prema posetiocima - nikad se ne zna ko će kome da preporuči vaš blog.
*Pregledajte blogove drugih kreativaca i postavite ih u omiljene blogove, pa javite drugima da i Vas postave zauzvrat.

Za početak, ako nemate dovoljno vremena i finansijskih sredstava, preporučujem blog. Tu ćete moći da pišete o svemu i svačemu, baš kao i ja. Kasnije, kad budete imali neke prihode, možete se odlučiti za sajt, ako smatrate da vam je to potrebno.

2. Promovisanje putem Interneta.
-Imate li prijatelje koji imaju sajtove? Ako imate, razmenite banere sa njima. Recimo, moj prijatelj ima dva jako posećena sajta i tu imam besplatnu reklamu (www. kafica.com i www.netoglasi.com). Reklama je postavljena pre nepunih 48 sati i vec imam jako puno "klikova" i jednu prodaju.

-Koja je vaša ciljna grupa? Odredite ciljnu grupu i usmerite reklamu prema njoj. Lepo je učestvovati na kreativnim forumuma, razmeniti iskustva, naučiti nove tehnike, družiti se sa srodim dušama, ali oni NISU vaša ciljna grupa! Zato, ako već volite da visite na net-u, izdvojte vreme da postirate na dobro posećenim ženskim forumima. Reklamiranje nije dozvoljeno, ali svakako možete postaviti svoj link u profilu i u toku ćaskanja pomenuti šta radite.

-Facebook: Napravite svoju stranu! Verujte, to je nešto što neverovatno dobro funkcionise. Postavite svoj album, pozovite prijatelje, recite im da pozovu svoje prijatelje - raširite mrežu svojih fanova. Ovo je nešto novo za mene, tek sam pre mesec dana otkrila FB i njegove prednosti i daje rezultate!

-Flickr i Picasa su albumi gde ćete sresti kreativce, kao što ste i vi. Lepo je kada vam drugi kreativci komentarišu radove, ali to je, opet, samo lična satisfakcija. Recimo, pored dvoje dece, muža koji radi ceo dan, još jednog posla (koji mi je postao glavni izvor prihoda), i podučavanja u lokalnoj kreativnoj školi jednom nedeljno, između roditeljskih sastanaka, treninga i ostalih dečijih aktivnosti, ja nemam baš mnogo vremena za promociju. A verujem da ni vi nemate sve vreme ovog sveta da čučite non stop na Internetu. Imam otvoren Flickr, ali malo vremena provodim tamo - Flickr mi služi da imam online galeriju radova.
Medjutim, nije nemoguće da ćete i tamo prodati rukotvorine, ako se bacite ozbiljno na posao. Ne možete uvek biti svuda prisutni - divim se ljudima koji posle svakog komentara ostavljaju zahvalnice i redovno komentarišu - uopšte ne kapiram kako sve to postižu :) Ja jedino da se kloniram:)

3. Lokalno ili globalno?

Morate da odredite da li će grupa vaših potencijalnih kupaca biti lokalna, ili ćete da se rasplinete po Internetu da biste prodali. Ja sam ubeđena da čovek mora da se promoviše lokalno, pa tek ako mu ostane vremena, globalno. Ovo nije USA, ovo je Evropa, podeljena na mnogo država, jezika. Ne možete svuda da budete prisutni! Ja sam se odlučila za prodaju u bivšim republikama Jugoslavije, za koje odgovorno tvrdim da nisu ništa lošiji kupci od bilo koji drugih.

Ako rešite da prodajete globalno, tj. da otvorite svoje prodavnice na sajtovima koji okupljaju kreativce iz celog sveta, otvorite nalog na www.etsy.com i www.dawanda.com : Za Etsy morate da imate paypal, a za Dawandu, koja je počela da naplaćuje postavljanje radova od početka ove godine, morate imati kreditnu karticu. Tim prodavnicama je potrebna reklama, one će slabo prodavati same od sebe, osim ako se i tu ne promovišete. Ja se ne promovišem, ne postavljam Treasury, ne caskam sa ljudima, ne ucestvujem na forumu i ne obnavljam proizvode. Tu i tamo kapne po koja prodaja, ali to je sve.

4. Kako lokalno prodavati?
Možete i sami, a možete i udruženi sa drugim kreativcima.

-Ne bi bilo loše da snimite Vaše radove na CD i da odnesete u prodavnice za koje znate da prodaju nakit. Ili snimite jedno 20 CD-ova i pošaljite tim prodavnicama.
-Napravite spisak od jedno 20, 30 velikih firmi, pa posaljite mailove sa linkom ka vašoj online galeriji i racite da ćete dati popust, ako se odluče za kupovinu više komada nakita ili onoga što pravite. Verujem da postoje pametni ljudi, koji znaju da bi njihove poslovne partnerke mnogo više obradovao originalan poslovni poklon, nego klasične olovke, rokovnik i slično.
-Organizujte se sa prijateljima kreativcima - u Srbiji ćete većinu kupaca steći uživo, ne preko Interneta. Bar ne još, treba da prođe vreme da se ljudi naviknu na online kupovinu.
-Napravite izložbu, predstavite se.

4. Kako izgraditi imidž?

Kupci će vas videti onako kako vi želite da vas vide!
-Napravite logo, vizitke, etikete, nabavite lepe kutije! Svaka žena voli da dobije nešto u lepom pakovanju, sa dobrom prezentacijom.
-Ne idite da uličnu varijantu (pijačnu) prodavanja svojih rukotvorina. Tako nećete izgraditi ime. Mogu radovi da vam budu najbolji na svetu, a vi jako talentovani; na tezgi ćete prodati istu stvar za 200 dinara, koju ćete u dobrom butiku prodati za 2000 dinara! Dobro razmislite da li želite da vaš rad povežu sa tezgarenjem - tako vas niko nikad neće nazvati umetnikom.

Poslednje i najbitnije: nemojte da se rasplinjujete na sto strana. Nikome rukotvorine nisu ceo zivot, imamo poslove, decu, ostale aktivnosti - nećemo ništa da postignemo ako nas ima svuda, ali površno. Ovo pišem iz sopstvenog iskustva (mnogo hteo, mnogo započeo :)) Postavite sebi konkretne ciljeve i radite na tome! Nemojte dozvoliti da vas prvi neuspesi obeshrabre!

Najbolja reklama je plaćena reklama! Ako se odlučite za promociju, izaberite, opet, ciljnu grupu! Raspitajte se koji su sajtovi jako posećeni, s tim da ih posećuje vaša ciljna grupa. Ništa ne dobijate slučajnim klikovima. Stručnjaci tvrde da se najviše isplati oglašavanje na FB i na Google. Ako nemate dovoljno novca za reklamu takve vrste, ili vam se ne isplati iz prostog razloga što rukotvorine nisu vaš glavni posao, udružite se sa nekoliko kreativaca i platite reklamu zajedno.

Ja se spremam da postavim reklamu na FB - recimo, probna kampanja će trajati 7 dana i videcu kakve rezultate donosi. Imam za ćilibarske ogrlice reklamu na FB (za Sloveniju) i verujte da se zaista isplati! Ali prvo moram da nadjem vremena da napravim više radova, sada imam na sajtu dvadesetak aktivnih (ako i toliko!) i ne isplati mi se čak ni da probam! Javiću da li se isplatila reklama, da znate.

Eto, nadam se da sam bas malo pomogla. Podelila sam sa vama skoro sve što sam naučila u onih par godina. Ako sam se ja učila na greškama (mada je nedostatak vremena bio moj glavni neprijatelj), ne morate i vi.

Srećnu i uspešnu prodaju vam zelim od srca!!!

8 коментара:

Tanja је рекао...

ovo je stvarno korisno! mnogo sam razmisljala (na slican nacin) samo treba da se "pokrenem". Nekako, nemam vremena i da radim i da budem sebi "menadzer" :-))

Nena3110 је рекао...

H V A L A !!!

lahesa је рекао...

Apsolutno si u pravu za sve što si napisala.Slična iskustva verovatno imamo i sve mi ostale.Ja imam sajt koji nije odavno ažuriran jer sin moje drugarice koji mi je uradio sajt,zbog drugih obaveza ne može stalno da ga ažurira.
Ja sam nažalost,nevešta sa blogovima ali ću morati da se malo potrudim i to savladam jer vremena imam sigurno više od tebe,pa me je sramota kad vidim šta sve ti stižeš da uradiš(u svakom pogledu)
Poslušaću tvoje savete i puno hvala

Drangulije је рекао...

hvala na savetima...
puno znace!

Radica је рекао...

Veoma mi se dopada Tvoj novi izgled!
Pozz od Radice

Aleksandra је рекао...

Divno je sto nesebicno delis sa nama svoje iskustvo i znanje!

Milica је рекао...

Nema na cemu, drago mi je da sam od pomoci :)

Ivanina mala radionica је рекао...

Zaista odlican tekst , pocetnicima je dovoljan blog i FB tek da steknu sigurnost a kasnije kad se stekne neka veca kolicina proizvoda onda napad na prodavnice . Potrebno je najvise strpljenja ...opusteno i napred